Portal - Stary S帷z
polski Sobota - 24 lutego 2018 Boguty, Bogusza, Macieja      "Prawdziwym schronieniem dla czlowieka jest drugi cz這wiek". Przys這wie irlandzkie
Strona g堯wna / Z Grodu Kingi - nr 9 (196) 2013 r.
Menu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ks.Roman Stafin - Moja Msza 安i皻a
Peregrynacja obrazu Jezusa Mi這siernego w staros康eckich parafiach
Kronika parafialna
KATECHECI STAROS.ECKICH SZK茛
>Wakacje w Bibliotece< dobieg造 ko鎍a
P馧kolonie zorganizowane przez Staros康eck Plac闚k Wsparcia Dziennego
I Zjazd S康eczan przy O速arzu Papieskim
Wystawy w Galerii >Pod Gniazdem<
VIII MI犵ZYNARODOWY PLENER MALARSKI
Staros康ecki Klasztor Klarysek od za這瞠nia do wsp馧czesno軼i
Pa雟two Maria i Dariusz Hejmejowie i ich >Gazd闚ka<
Na pielgrzymkowo-wycieczkowym szlaku POAK i Klubu Seniora
Wystawa w Galerii >Dawna Synagoga<
S康ecczyzna gotowa przyj望 pielgrzym闚 - 刑M 2015
WIARA JEST DAREM
Odpust ku czci 鈍.Kingi
>Jego mi這sierdzie z pokolenia na pokolenie<
Kalendarium - wrzesie
Strona tytu這wa

.
Moja Msza 安i皻a
„Pokój mój wam daj”
 
    I oto znów w liturgii Mszy 安i皻ej wracamy do Wieczernika, do którego przychodzi zmartwychwsta造 Chrystus i obdarza swoich uczniów pokojem. Nawi您uj帷 do tego wydarzenia kap豉n mówi: „Panie Jezu Chryste, Ty powiedzia貫 swoim Aposto這m: Pokój wam zostawiam, pokój mój wam daj”.  Nast瘼nie kieruje pro軸 do Niego: „Prosimy Ci nie zwa瘸j na grzechy nasze, lecz na wiar swojego Ko軼io豉 i zgodnie z Twoj wol nape軟iaj go pokojem i doprowad do pe軟ej jedno軼i. Który 篡jesz i królujesz na wieki wieków”. Trzeba tu zaznaczy, 瞠 poszczególne okresy roku ko軼ielnego maj im odpowiadaj帷e wprowadzenia do tej modlitwy.
    Modlitwa o pokój jest znana w rycie Mszy 安i皻ej od 11.wieku, ale obrz璠 przekazania pokoju by stosowany ju na pocz徠ku chrze軼ija雟twa (Justyn, Apologia, 2.wiek), z tym, 瞠 przekazywano go sobie na zako鎍zenie liturgii s這wa, przed przyniesieniem darów ofiarnych do o速arza. Od papie瘸 Grzegorza Wielkiego (590-605) poca逝nek pokoju celebransi przekazywali diakonowi, a on uczestnikom Mszy 安i皻ej; mia這 to miejsce po modlitwie Ojcze nasz. W 鈔edniowieczu, gdy praktyka przyjmowania Komunii 安i皻ej by豉 bardzo rzadka, traktowano poca逝nek pokoju, jako jej namiastk. Od 13.wieku istnia zwyczaj ca這wania tzw. tabliczki pokoju (instrumentum pacis). By豉 to metalowa tabliczka z uchwytem, któr ca這wa kap豉n, a nast瘼nie podawa dalej asy軼ie i wiernym. Z czasem utrwali造 si inne formy przekazywania pokoju jak: obj璚ie si wzajemne, podanie r瘯i s御iadowi, sk這n w stron najbli窺zych osób.
    Odno郾ie sposobu przekazania pokoju Ogólne wprowadzenie do Msza逝 rzymskiego mówi, 瞠 „winny go ustali Konferencje Episkopatów zgodnie z mentalno軼i i zwyczajami ludzi” (82). W krajach europejskich najcz窷ciej stosowan forma przekazania pokoju jest podanie r瘯i. U軼isk d這ni jest znany w Nowym Testamencie, jako znak wspólnoty. Znak pokoju mo積a tak瞠 przekaza w milczeniu, ale zawsze z ciep造m spojrzeniem i przyjacielskim u鄉iechem; mo積a te wypowiedzie s這wa „Pokój z tob”, na co druga osoba mo瞠 odpowiedzie „Amen”. Uczestniczenie we Mszy 安i皻ej jest nie tylko wyrazem 陰czno軼i wiernych z Chrystusem, ale tak瞠 znakiem ich wzajemnej blisko軼i. Wspólnota z Chrystusem jest zarazem wspólnot ludzi miedzy sob. W ten sposób znak przekazania pokoju wyra瘸 horyzontalny wymiar Eucharystii. Wspólnota uczestnicz帷ych we Mszy 安i皻ej jest zgromadzeniem wiernych, którzy s bra熤i i siostrami w Chrystusie.
    Pokój, o który prosi kap豉n w imieniu wiernych i który po jego wezwaniu „Przeka禦y sobie znak pokoju”, uczestnicy Mszy 安i皻ej przekazuj sobie wzajemnie nie jest ich w豉snym, ludzkim pokojem, lecz pokojem Chrystusa; jest Jego darem; darem konkretnym, dla konkretnej, teraz zgromadzonej wspólnoty. O pokoju, który przyniós Chrystus mówi mesja雟kie teksty Starego Testamentu: „Wielkie b璠zie Jego panowanie w pokoju bez granic… nad Jego królestwem” (Iz 52,7); „O jak s pe軟e wdzi瘯u na górach nogi zwiastuna radosnej nowiny, który og豉sza pokój” (Iz 52,7). To jest ten pokój, który Jezus w Wieczerniku przyrzeka swoim uczniom; to jest ten sam pokój, którym zmartwychwsta造 Jezus ich obdarza. Pokój zapowiedziany przez Jezusa przed Jego m瘯 i 鄉ierci, staje si rzeczywisto軼i po Jego Zmartwychwstaniu, po Wielkanocy: Jezus, ich Mistrz 篡je i jest z nimi! Podobnie jest we Mszy 安i皻ej: Jezus, nasz Zbawiciel 篡je i jest z nami!; On obdarza nas pokojem, jakiego 鈍iat da nie mo瞠. Modlitwa o pokój we Mszy 安i皻ej jest wi璚 przywo豉niem do鈍iadczenia Apostoów w czasie spotkania z Nim po Jego zmartwychwstaniu (J 20,19-23).
    安i皻y Piotr Klaver wst徙i w roku 1602 do Zgromadzenia XX. Jezuitów w Tarragona w Hiszpanii. Po studiach filozoficznych wyjecha do Kolumbii, aby studiowa teologi i jednocze郾ie pracowa w鈔ód niewolników murzy雟kich. Sk豉dane 郵uby w czasie 鈍i璚e kap豉雟kich zako鎍zy takimi s這wami: „Piotr Klaver, s逝ga Murzynów”. W Kartagenie, gdzie pracowa, mieszka這 2 tysi帷e Hiszpanów i 3-4 tysi帷e Murzynów, których przywo穎no z Afryki w straszliwych warunkach, sp皻anych i g這dzonych pod pok豉dem statku. Gdy tylko statek przyp造wa, Piotr Klaver wraz z przyjació軛i 鈍iadczy im wszelk mo磧iw pomoc: karmi, odziewa, leczy. Biali, czyli Hiszpanie pozwalali mu na to, jak d逝go to robi na okr皻ach i w barakach, gdzie niewolnicy mieszkali. Gdy jednak zacz掖 ich zaprasza na Msz 安i皻 do ko軼io豉, zacz窸y si protesty. Biali uczestnicy Eucharystii zarzucali Murzynom, 瞠 zajmuj ich miejsca, 瞠 cuchn, 瞠 kradn, itp.; po prostu biali nie mogli 軼ierpie czarnych. Ojciec Piotr by zawiedziony ich postaw i czu si g喚boko dotkni皻y: Jak mo積a innych ludzi odrzuca, gdy przyjmuje si Chrystusa w Komunii 鈍.? Dlaczego pojawia si nienawi嗆 w sercach tych, do których Chrystus pragnie przyj嗆 ze swoim pokojem? Piotr Klaver nie ust徙i, nawet wtedy, gdy biali wierni przestali przychodzi do ko軼io豉. Jego ko軼ió sta si ko軼io貫m Murzynów, a on niewolnikiem niewolników. Gdy ojciec Klaver pod koniec 篡cia le瘸 sparali穎wany, piel璕nowa go jeden z murzy雟kich niewolników.
    Przychodz na Msz 安i皻, s造sz modlitw o pokój i wezwanie do przekazania sobie tego Chrystusowego daru, przyjmuj potem samego Jezusa w Komunii 安i皻ej, a mo瞠 w moim 篡ciu s bli幡i, których nie akceptuj, których mo瞠 nawet usun掖em z mojego 篡cia; owi „murzyni”, z którymi nie chc mie 瘸dnego kontaktu, a mo瞠 im 幢e 篡cz, czy nawet ich nienawidz? W sercu, z którego wyrzuci貫m brata czy siostr, nie zago軼i Chrystusowy pokój!
    安i皻y Augustyn, o - w jego czasie praktykowanym - poca逝nku pokoju pisze tak: „Chrze軼ijanie przekazuj sobie 鈍i皻y poca逝nek. On jest znakiem pokoju. To, co wyra瘸j usta, musi dzia si w sumieniu. To znaczy, tak, jak twoje usta zbli瘸j si do ust brata, tak te twoje serce nie mo瞠 unika jego serca” (Sermo 227). Bez pojednania kap豉na z kap豉nem, kap豉na z wiernymi, ojca z synem, matki z córk, s御iada z s御iadem, ten obrz璠 jest pusty; w nim nie ma Chrystusa! Czy potrafi w czasie najbli窺zej Mszy 安i皻ej powiedzie ka盥emu: „Pokój z tob”?  Przekaza pokój szczerze, z wolnym i otwartym sercem, nie jest 豉two. Jeste鄉y s豉bymi lud幟i. Ale przecie kap豉n prosi Chrystusa: „… nie zwa瘸j na grzechy nasze, lecz na wiar swojego Ko軼io豉”. Moc wiary naszych braci i sióstr, z którymi jeste鄉y z陰czeni w jednym Ko軼iele, potrafimy wznie嗆 si ponad doznane zranienia, ponad powsta貫 uprzedzenia i potrafimy szczerze przekaza widoczny znak pokoju tym, z którymi razem uczestniczymy we Mszy 安i皻ej, a w duchu tym wszystkim, których tutaj nie ma, ale z którymi 篡jemy i pracujemy. Chcemy 篡 ze wszystkimi w pokoju!
 
      Jak瞠 bliska jest nam tutaj modlitwa 鈍.Franciszka:
            „Panie uczy z nas narz璠zie Twego pokoju,
            aby鄉y siali mi這嗆 tam, gdzie panuje nienawi嗆,
            wybaczenie tam, gdzie panuje krzywda,
            jedno嗆 tam, gdzie panuje rozdarcie,
            nadziej tam, gdzie panuje rozpacz,
            鈍iat這 tam, gdzie panuje mrok,
            rado嗆 tam, gdzie panuje smutek.”
 
    安i皻a Kingo, czcicielko Jezusa Eucharystycznego, prowad nas do Niego, który obdarza nas swoim pokojem i ofiaruje si na o速arzu - za nas i dla nas.
Ks. Roman Stafin
 
Interaktywna Polska
Webmaster: Jan Czech