Portal - Stary S帷z
polski Sobota - 24 lutego 2018 Boguty, Bogusza, Macieja      "Prawdziwym schronieniem dla czlowieka jest drugi cz這wiek". Przys這wie irlandzkie
Strona g堯wna / Z Grodu Kingi - nr 9 (196) 2013 r.
Menu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
>Jego mi這sierdzie z pokolenia na pokolenie<
Peregrynacja obrazu Jezusa Mi這siernego w staros康eckich parafiach
Kronika parafialna
KATECHECI STAROS.ECKICH SZK茛
>Wakacje w Bibliotece< dobieg造 ko鎍a
P馧kolonie zorganizowane przez Staros康eck Plac闚k Wsparcia Dziennego
I Zjazd S康eczan przy O速arzu Papieskim
Wystawy w Galerii >Pod Gniazdem<
VIII MI犵ZYNARODOWY PLENER MALARSKI
Staros康ecki Klasztor Klarysek od za這瞠nia do wsp馧czesno軼i
Pa雟two Maria i Dariusz Hejmejowie i ich >Gazd闚ka<
Na pielgrzymkowo-wycieczkowym szlaku POAK i Klubu Seniora
Wystawa w Galerii >Dawna Synagoga<
S康ecczyzna gotowa przyj望 pielgrzym闚 - 刑M 2015
WIARA JEST DAREM
Odpust ku czci 鈍.Kingi
Ks.Roman Stafin - Moja Msza 安i皻a
Kalendarium - wrzesie
Strona tytu這wa

.
„Jego mi這sierdzie z pokolenia na pokolenie”
(π 1,50)
 
    14 wrze郾ia 2013 r., w liturgiczne 鈍i皻o Podwy窺zenia Krzy瘸, o godz. 15.00 przy o速arzu papieskim, nast徙i przekazanie przez archidiecezj krakowsk obrazu Jezusa Mi這siernego oraz relikwii 鈍.Faustyny i b.Jana Paw豉 II, które peregrynowa b璠 w diecezji tarnowskiej. Uroczysto軼i przewodniczy b璠zie ks.kard.Stanis豉w Dziwisz.
    Przygotowaniem do tego wydarzenia b璠 misje 鈍i皻e (od 8 wrze郾ia br.), g這szone przez Ojców Redemptorystów w obu staros康eckich parafiach równocze郾ie. S one - jak pisze w swoim Li軼ie Pasterskim ks.bp Andrzej Je - „(…) czasem ws逝chiwania si w g這s Boga rozbrzmiewaj帷y w S這wie Bo篡m oraz okazj do prze篡cia spotkania z Nim w sakramencie pokuty i w ten sposób wkroczenia na drog duchowej odnowy. Rekolekcje i spotkanie z tajemnic Bo瞠go Mi這sierdzia tworz przestrze do refleksji, zastanowienia si, dokonania rachunku sumienia i opami皻ania si, je郵i pob陰dzili鄉y w 篡ciu popadaj帷 w odm皻y z豉” [List pasterski Biskupa Tarnowskiego z okazji peregrynacji obrazu Jezusa Mi這siernego w diecezji tarnowskiej]. W wigili 鈍i皻a Podwy窺zenia Krzy瘸, 13 wrze郾ia, przy o速arzu papieskim, b璠zie mia這 miejsce czuwanie modlitewne.
    Ojciec 安i皻y Benedykt XVI w swoim li軼ie z 1 pa寮ziernika 2011 r., skierowanym do archidiecezji krakowskiej na rozpocz璚ie nawiedzenia obrazu Jezusa Mi這siernego, napisa znamienne s這wa: „W鈔ód zmaga i niepokojów wspó販zesnego 鈍iata coraz bardziej do鈍iadczamy, 瞠 Mi這sierdzie jest prawdziwym 廝ód貫m nadziei dla ka盥ego, kto z wiar i ufno軼i otwiera swoje serce na przyj璚ie Bo瞠j prawdy oraz Jego przebaczaj帷ej mi這軼i” [List Benedykta XVI do Metropolity Krakowskiego w zwi您ku z Kongresem Mi這sierdzia i peregrynacj obrazu Jezusa Mi這siernego]. W kontek軼ie tych sów spróbujmy zastanowi si, jakie znaczenie dla naszej wspólnoty ko軼io豉 staros康eckiego ma to wydarzenie, które wpisuj帷 si w Rok Wiary, w陰cza nas w przestrze mi這sierdzia.
    B.Jan Pawe II w Encyklice Dives in misericordia, omawiaj帷 przypowie嗆 o synu marnotrawnym, napisze: „Mi這嗆 do syna, która wynika z samej istoty ojcostwa, niejako skazuje ojca na trosk o godno嗆 cz這wieka. Jest zdolna do pochylenia si nad ka盥ym synem marnotrawnym, nad ka盥 ludzk n璠z, nade wszystko za nad n璠z moraln, nad grzechem” [Jan Pawe II, Dives in misericordia, Wroc豉w 1996, s. 32]. Wskazuj帷 na ojcowsk wierno嗆, zaznacza, 瞠 taka mi這嗆 nie tylko nie poni瘸 cz這wieka, który si zagubi, ale przywraca mu jego warto嗆. „Przecie syn nawet i marnotrawny, nie przesta by rzeczywi軼ie synem swego ojca; wskazuje tak瞠 na dobro odnalezione z powrotem: takim dobrem by w przypadku marnotrawnego syna powrót do prawdy o sobie” [Dives in misericordia]. Dzia豉nie mi這sierdzia nie ko鎍zy si bowiem na wspó販zuj帷ym spojrzeniu na n璠z ludzk, ale „w swoim w豉軼iwym i pe軟ym kszta販ie objawia si jako dowarto軼iowywanie, jako podnoszenie w gór, jako wydobywanie dobra spod wszelkich nawarstwie z豉, które jest w 鈍iecie i w cz這wieku” [Dives in misericordia]. W swej istocie oznacza nawrócenie, b璠帷e odpowiedzi ludzkiej duszy na dotyk mi這軼i. Aby jednak mog這 si to dokona, musi si on otworzy na jej dzia豉nie, które prowadzi do uznania swojej winy, co „w epoce, w której, zatraca si poczucie grzechu” [Benedykt XVI, Rado嗆 wiary, Cz瘰tochowa 2012, s. 173], odbierane jest jako uw豉czaj帷e. „Relacja mi這sierdzia opiera si na wspólnym prze篡ciu tego dobra, jakim jest cz這wiek, na wspólnym do鈍iadczeniu tej godno軼i, jaka jest jemu w豉軼iwa. To wspólne do鈍iadczenie sprawia, 瞠 syn marnotrawny zaczyna widzie siebie i swoje czyny w ca貫j prawdzie (takie widzenie w prawdzie jest autentyczn pokor)” [Dives in misericordia]. Je郵i jest autentyczna, staje si gleb, na której wyrasta ufno嗆, potrzebna, by wej嗆 w przestrze Bo瞠go mi這sierdzia. „Dzi瘯i tajemnicy Bo瞠go Mi這sierdzia, cz這wiek zniekszta販ony i rozbity przez grzech mo瞠 odzyska swoje pierwotne pi瘯no i sta si na powrót obrazem i odbiciem dobroci i mi這軼i samego Boga. Cz這wiek potrzebuje Boga wielkiego w swoim Mi這sierdziu, który jest gotów przebaczy mu nawet najwi瘯sze winy. Bez mi這siernego przebaczenia, ofiarowanego ludzko軼i za cen bezmiaru cierpie Syna Bo瞠go, nie ma ludzkiego szcz窷cia” [List pasterski Biskupa Tarnowskiego z okazji peregrynacji obrazu Jezusa Mi這siernego w diecezji tarnowskiej].
    Obraz Jezusa Mi這siernego spe軟ia - z woli samego Pana - fundamentaln rol w nabo瞠雟twie do mi這sierdzia Bo瞠go, poniewa jest „naczyniem, jakim ludzie b璠 mogli czerpa 豉ski ze 廝óde mi這sierdzia” [鈍.siostra Faustyna Kowalska, Dzienniczek, Kraków 2011, 327] oraz „narz璠ziem, którym sam Jezus udziela 豉sk” [Dzienniczek].
    Teologiczna wizja zawarta we wspomnianym obrazie, wed逝g b.ks.Micha豉 Sopo熥i, wi捫e si zasadniczo z dwoma fragmentami ewangelicznymi. Pierwszy z nich to opis spotkania Jezusa Zmartwychwsta貫go z uczniami w wieczerniku, zwie鎍zone s s這wami ustanowienia sakramentu pokuty [por. J 20,23]; drugi - z Ewangelii czytanej (nota bene) w 鈍i皻o Podwy窺zenia Krzy瘸 - mówi o otwarciu boku Jezusa, z którego wyp造n窸y krew i woda [por. J 19,34], potwierdzaj帷 鄉ier Zbawiciela i staj帷 si równocze郾ie rzek o篡wcz. T krew i wod Chrystus nazwie „promieniami mi這sierdzia”, symbolizuj帷ymi sakramenty Ko軼io豉. Rodz si one w chwili, gdy Jezus umiera, ukazuj帷 szczytowy moment spojrzenia wiary; godzin, w której ja郾ieje blask wielko軼i i g喚bi mi這軼i Bo瞠j [por. Franciszek, Lumen Fidei, Kraków 2013, s. 20].
    Obietnice Jezusa dotycz帷e 豉sk, jakich mo積a dost徙i oddaj帷 cze嗆 obrazowi, zwi您ane s z dwoma warunkami, jakie On stawia. Pierwszym jest ufno嗆, która b璠帷 odpowiedzi na Bo膨 mi這嗆, otwiera serce na przyj璚ie mi這sierdzia Pana i umo磧iwia Mu dzia豉nie w nas. Bez niej - akty zewn皻rzne nabo瞠雟twa b璠 bezskuteczne. „Bez ufno軼i nie mo積a w 瘸den sposób korzysta z jego owoców. Z tego wynika, i 瘸den akt zewn皻rzny nabo瞠雟twa nie da obiecanych przez Jezusa 豉sk, je郵i nie b璠zie wyrazem ufno軼i i nie b璠zie z ni wykonywany” [ks.Witko Andrzej, Medytacja]. Drugim warunkiem owocnego korzystania ze wspomnianego daru jest czynienie mi這sierdzia [Siostra Faustyna Kowalska, Dzienniczek, Kraków 2011, 742]. Wymagaj帷 praktykowania go wobec bli幡ich, Jezus chcia uczyni, z powierzonego w r璚e 鈍.Faustyny nabo瞠雟twa, sposób 篡cia chrze軼ija雟kiego i oddali od niego niebezpiecze雟two przemiany w dewocj.
    B.Jan Pawe II w 1997 roku w ζgiewnikach powiedzia, 瞠 „nic tak nie jest potrzebne cz這wiekowi, jak mi這sierdzie Bo瞠 - owa mi這嗆 豉skawa, wspó販zuj帷a, wynosz帷a cz這wieka ponad jego s豉bo嗆” [Jan Pawe II, Homilia, 17.08.2002]. Bóg pochylaj帷y si nad ludzk n璠z, staje si jedyn nadziej, dzi瘯i której 篡cie cz這wieka mo瞠 si zmieni w hymn uwielbienia i dzi瘯czynienia za wielkie dzie豉, jakich On dokona. Doznaj帷 owej przemieniaj帷ej mi這軼i, czuje si wezwany do rozszerzania przestrzeni mi這sierdzia poprzez s這wa, czyny i modlitw. W ten sposób nawrócenie i uczynki mi這sierdzia sprawiaj wyniesienie cz這wieka, który odzyskuj帷 swoje pierwotne pi瘯no i godno嗆, szerzy cywilizacj mi這軼i, przez co pozwala dostrzec innym Oblicze Ojca.
    Wraz z obrazem peregrynowa b璠 relikwie dwojga 安i皻ych, których 篡cie i pos豉nnictwo by這 軼i郵e zwi您ane z kultem Bo瞠go mi這sierdzia. Siostra Faustyna Kowalska, staj帷 si powiernic jego tajemnicy, któr poprzez jej osob Bóg powierzy cz這wiekowi i przypomnia 鈍iatu, nazwana zosta豉 sekretark oraz aposto趾 mi這sierdzia Bo瞠go. B.Jan Pawe II - wed逝g sów ks. kard. Stanis豉wa Dziwisz - „stan掖 odwa積ie obok 鈍. Siostry Faustyny i zaniós or璠zie mi這sierdzia na kra鎍e 鈍iata. M這dy robotnik Solvayu Karol Wojty豉 ju w czasie II wojny 鈍iatowej przychodzi do kaplicy klasztornej w ζgiewnikach i modli si przed obrazem Jezusa Mi這siernego. Jako Arcybiskup Krakowski rozpocz掖 proces beatyfikacyjny Siostry Faustyny. Jako Papie Jan Pawe II or璠zie mi這sierdzia uczyni centralnym punktem swojego nauczania. Nauk o Bo篡m Mi這sierdziu wy這篡 w Encyklice Dives in misericordia - O Bogu bogatym w mi這sierdzie. Kanonizuj帷 Siostr Faustyn 30 kwietnia 2000 roku ustanowi 安i皻o Mi這sierdzia, a podczas podró篡 apostolskiej do Ojczyzny 17 sierpnia 2002 roku zawierzy ca造 鈍iat Bo瞠mu Mi這sierdziu. Ten akt zawierzenia sta si szczególnym wyznaniem wiary Ojca 安i皻ego, który by przekonany, 瞠 Bóg przypomnia nam mi這sierdzie jako znak czasu dla gubi帷ej si w materializmie ludzko軼i” [List Metropolity Krakowskiego z okazji II 安iatowego i Kongresu Mi這sierdzia i nawiedzenia obrazu Jezusa Mi這siernego w archidiecezji krakowskiej].
Jako 鈍iadkowie Bo瞠j mi這軼i, towarzysz wspomnianemu obrazowi, staj帷 si zach皻 do przyj璚ia i podj璚ia daru Bo瞠go mi這sierdzia. „Zach璚aj nas by鄉y odwa積ie przyj瘭i mi這sierdzie przez zbli瞠nie si do sakramentu pokuty i otwarcie na Chrystusa w Komunii 鈍i皻ej” [List, jak wy瞠j].
    Przygotowuj帷 si duchowo do nawiedzenia (termin ten oznacza „pociech z 豉ski Bo瞠j” [ks.Kowalewski Marian, Ma造 S這wnik Teologiczny, Pozna-Warszawa-Lublin 1960, s. 241], zechciejmy prze篡 je rzeczywi軼ie, jako czas 豉ski; tym bardziej, 瞠 nasze miasto obrane zosta這 na mapie diecezji tarnowskiej jako to, od którego rozpocznie si wielkie wydarzenie peregrynacji. Z wielk wdzi璚zno軼i i odpowiedzialno軼i wejd幟y w t przestrze mi這sierdzia indywidualnie i w gronie rodziny, w陰czaj帷 si w miar mo磧iwo軼i w przygotowania i potem w samo wydarzenie peregrynacji, aby jak najowocniej prze篡 to niezwyk貫 nawiedzenie naszego miasta przez obraz Jezusa Mi這siernego i relikwii 鈍. Faustyny oraz b.Jana Paw豉 II.
    W imieniu duszpasterzy obu parafii Starego S帷za, pragn zwróci si do wszystkich mieszka鎍ów tego miasta s這wami ks.bpa Andrzeja Je瘸: „砰cz wszystkim, aby czas przygotowania do peregrynacji obrazu Jezusa Mi這siernego oraz relikwii 鈍.siostry Faustyny i b.Jana Paw豉 II, sta si obfitym w duchowe i zewn皻rzne owoce spotkaniem z przejmuj帷 wiar i rozum rzeczywisto軼i Bo瞠go Mi這sierdzia. Nasze serca b璠 gotowe na jej przyj璚ie, gdy uwolni si z wi瞛ów grzechu i zapragn szczerego pojednania z Bogiem i drugim cz這wiekiem. Wyci庵ni皻a przez nas r瘯a do zgody przypomina nieustannie wyci庵ni皻 ku nam d這 Mi這siernego Boga, który ca陰 ludzko嗆 pragnie przygarn望 do siebie. <Nie spocznie ludzko嗆, dopóki nie zwróci si do Bo瞠go Mi這sierdzia!>”. Niech te s這wa b璠 dla nas wszystkich gor帷 zach皻 do przyj璚ia 豉ski Bo瞠go Mi這sierdzia” [List pasterski Biskupa Tarnowskiego z okazji peregrynacji obrazu Jezusa Mi這siernego w diecezji tarnowskiej]
Ks. Marek Tabor
 
Interaktywna Polska
Webmaster: Jan Czech