Portal - Stary S帷z
polski Poniedzia貫k - 30 marca 2020 Amelii, Dobromira, Leonarda     "To cz這wiek cz這wiekowi najbardziej potrzebny jest do szcz窷cia." - Paul Holbach
Strona g堯wna / Archiwum / Rok 2010 / 7-8 (158-159)
Menu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ksi康z Roman Stafin - Moja Msza 安i皻a
Strona tytu這wa
Kochane Dzieci
Og這szenia i Kronika parafialna
Kalendarium LIPIEC - SIERPIE
Ikona Za郾i璚ie Marii Panny
Stary S帷z 篡je >Gniazdem<
Papieski Turniej
Wskazania 鈍.Paw豉 dla dzieci
Caritas - zawsze znaczy mi這嗆 - a mi這嗆 to s逝瘺a, ofiara, odpowiedzialno嗆...
29.V 2010 - III Zjazd Rodu Gancarczyk闚
Wakacje - czas dla Boga i rodziny, czas dla siebie
> Panie Jezu, Bo瞠 nasz, przechodniowi drog wska <
Wakacyjne szlaki dla du篡ch i ma造ch - 郵adami 鈍.Kingi
Pierwsza akcja oddawania krwi w Starym S帷zu
Historia Parafii pw.鈍.El瘺iety w Starym Saczu od XIII wieku do 1786 r. (8)
Z這ty medal >DEI REGNO SERVIRE< dla Ewy i Romana Hasslinger闚
Zn闚 na trasie dooko豉 Polski! >Kwietny Bieg<
XI rocznica papieskiej wizyty w Starym S帷zu
Mi璠zygminny Konkurs o Krajach Angloj瞛ycznych
> Przydro積e frasobliwo軼i 鈍i皻ych - kapliczki S康ecczyzny < (3)

.
Moja Msza 鈍i皻a
Confiteor
 
„Uznajmy przed Bogiem, 瞠 jeste鄉y grzeszni, aby鄉y mogli z czystym sercem z這篡 Naj鈍i皻sz Ofiar” - tymi albo te innymi (w豉snymi) s這wami kap豉n zaprasza wiernych do odmówienia aktu pokutnego. I tutaj nast瘼uje chwila ciszy. Tak, ona nie jest przerwaniem akcji liturgicznej, lecz jej integraln cz窷ci. Czym wype軟ia si t chwil? Jest to czas, aby u鈍iadomi sobie swoj grzeszno嗆 i niegodno嗆 w spotkaniu z najwi瘯sz 安i皻o軼i. Mo積a te zrobi krótki rachunek sumienia od ostatniej Mszy 鈍i皻ej. Akt pokutny odmówiony 鈍iadomie i w pokorze serca g豉dzi lekkie grzechy.
Istniej cztery formy aktu pokutnego. Pierwsz z nich jest confiteor, czyli spowied powszechna. Aby lepiej zrozumie jego tre嗆, wyobra幟y sobie, 瞠 nad nami odbywa si s康, indywidualnie. Odmawiamy ten akt wspólnie, ale ka盥y mówi za siebie: „Spowiadam si… zgrzeszy貫m… moja wina… b豉gam…”. Dlaczego? Bo ka盥y grzech jest czym indywidualnym. Komu si spowiadamy? Oczywi軼ie Bogu, ale te „… i wam bracia i siostry”. Dlaczego? S璠ziami naszymi s tak瞠 nasi bli幡i, poniewa naszym grzechem naruszyli鄉y 鈍i皻o嗆 Ko軼io豉, zadali鄉y ran na jego ciele i uw豉czyli鄉y naszej chrze軼ija雟kiej godno軼i.
„Zgrzeszyli鄉y my郵, mow, uczynkiem i zaniedbaniem”. My郵 - tak, my郵 mo積a zgrzeszy i to bardzo. Chrystus zna ludzkie my郵i, wiedzia, czym jest wype軟ione serce cz這wieka. Mówi o tym Ewangelie. Gdy sparali穎wany cz這wiek zosta spuszczony pod nogi Jezusa, rzek wtedy Jezus do faryzeuszy: „Co za my郵i nurtuj w sercach waszych? (π 5,22). A innym razem: „dbacie o czysto嗆 kielicha i misy, a wasze wn皻rze jest pe軟e zdzierstwa i niegodziwo軼i” (π 11,39). Jezus widzia te dobro we wn皻rzu cz這wieka. O Natanaelu mówi: „Oto prawdziwy Izraelita, w którym nie ma podst瘼u” (J 1,47b). Ka盥y grzech rodzi si w my郵i, dojrzewa w wyobra幡i i jest przyczyn z貫go czynu. Wielu ludzi dzisiaj, szczególnie m這dych, ma zabrudzon wyobra幡i przez nieroztropne korzystanie z Internetu i innych 鈔odków masowego przekazu.
„Zgrzeszyli鄉y… mow”. J瞛yk, mowa, jest wielkim darem. Ale potrafi te by narz璠ziem z豉. 安.Jakub pisze, 瞠 j瞛yk „… to z這 niestateczne, pe軟e zabójczego jadu. Przy jego pomocy… przeklinamy ludzi” (Jk 3,8-9). Wiemy dobrze z naszego do鈍iadczenia, 瞠 z貫 s這wo potrafi zrani g喚boko, przybi do ziemi, pchn望 drugiego w depresj. Rany zadane j瞛ykiem krwawi nieraz ca造mi latami, nawet w rodzinie bli窺zej czy dalszej.
„Zgrzeszyli鄉y… uczynkiem”. Oczywi軼ie, o postawie cz這wieka ostatecznie decyduje czyn. W nim wyra瘸 cz這wiek to, co ma w swoim sercu. Obrazuje t prawd przypowie嗆 o dwóch synach, których ojciec prosi, aby poszli do pracy w winnicy (Mt 21,28-31). Pierwszy mówi, 瞠 pójdzie, a nie poszed, drugi nie mia ochoty, ale jednak pos逝cha ojca. Ostatecznie b璠ziemy s康zeni wg naszych czynów.
„Zgrzeszyli鄉y… zaniedbaniem”. Moralny ci篹ar zaniedbanego dobra jest wielki. Widzieli鄉y potrzeb, mieli鄉y okazj, aby jej zaradzi, ale tego nie zrobili鄉y z wygodnictwa, lenistwa, czy samolubstwa. Przypowie嗆 o mi這siernym samarytaninie przedstawia dobrze grzech zaniedbania, pope軟iony przez 篡dowskiego kap豉na i lewit (π 10,30-37). Tak瞠 grzech zaniedbanego dobra czyni nas niegodnymi, aby przyst徙i do o速arza.
„Moja wina, moja wina, moja wielka wina” wyznajemy, bij帷 si w piersi. Jakie jest znaczenie tego gestu? Obrazy z 篡cia wzi皻e mog nam go przybli篡: Podczas trzepania dywanów wychodzi wiele kurzu, którego w mieszkaniu nie wida; lekarz „obstukuje” plecy chorego, aby pozna stan jego zdrowia. Bij帷 si w piersi chcemy niejako „wytrzepa” proch grzechu, który pokrywa nasz dusz; przecie chodzi tutaj o jej zdrowie. Wo豉jmy wi璚 z celnikiem, który nie maj帷 odwagi podnie嗆 oczu, mówi: „miej lito嗆 dla mnie grzesznika’ (π 18, 13). Nie wstyd幟y si tego gestu. Jest on jak najbardziej na czasie. Ludzka natura jest s豉ba i grzeszna, potrzebuje wi璚 przebaczenia i uzdrowienia, a wcze郾iej mocniejszego uderzenia si w piersi, aby otrz御n望 si z grzechu.
Nast瘼nie prosimy Naj鈍i皻sz Maryj Pann, Anioów, 鈍i皻ych „i was, bracia i siostry” o wstawiennictwo za nami u Boga, tzn. zwracamy si o pomoc do Ko軼io豉 uwielbionego, który jest w niebie i do Ko軼io豉 pielgrzymuj帷ego, czyli do naszych bli幡ich, którzy id z nami przez t ziemi.
W spowiedzi powszechnej nie jest wymieniany Jezus Chrystus, ale to przecie przed Nim stoimy: ukrzy穎wanym, zmartwychwsta造m, Panem, S璠zi i Bratem. Confiteor pochodzi od s這wa confiteri, które oznacza nie tylko wyznanie (grzechów) ale tak瞠 oddanie chwa造. We Mszy 鈍i皻ej chwalimy Boga, bo Jego przebaczenie przekracza daleko wielko嗆 naszej winy.
Po spowiedzi powszechnej i tak瞠 po innych aktach pokuty, kap豉n wypowiada pro軸 o odpuszczenie grzechów: „Niech si zmi逝je Bóg Wszechmog帷y i odpu軼iwszy nam grzechy doprowadzi nas do 篡cia wiecznego”. Nie jest to rozgrzeszenie, jakie otrzymujemy w sakramencie pokuty, lecz pro軸a o odpuszczenie grzechów (lekkich). Bóg to czyni, je瞠li prawdziwie 瘸逝jemy. I oto dla czystej duszy otwarta jest droga do 篡cia wiecznego, do nieba, ale zanim Bóg doprowadzi nas do niego, wprowadza nas do jego „przedsionka”, do prze篡cia spotkania z Jego Synem we Mszy 鈍i皻ej.
Warto w tym momencie zajrze do tekstów ewangelicznych, opowiadaj帷ych o rozmno瞠niu chleba. „Jezus ujrza wielki t逝m. Zlitowa si nad nimi, byli bowiem jak owce nie maj帷e pasterza” (Mk 6,34). A wi璚 ulitowa si Jezus nad ludem i nakarmi go. „畝l mi tego t逝mu… nie maj co je嗆” (Mt 15,32). Lito嗆 ogarn窸a Jezusa i da im je嗆. Bo瞠 mi這sierdzie, które lituje si nad nami, otwiera nam drog do Eucharystii.
Na koniec tego rozwa瘸nia zwró熤y uwag na jeszcze jeden bardzo wa積y aspekt do鈍iadczenia Bo瞠go mi這sierdzia. Otó nie wyznawajmy grzechów tylko z l瘯iem przed kar, przed pot瘼ieniem, lecz wyznawajmy je równocze郾ie z wyznaniem mi這軼i. Jezus, nawi您uj帷 do zdrady Piotra, nie pyta go, czy 瘸逝je tego, co zrobi - zdradzi przecie swojego Mistrza - tylko go pyta: „… mi逝jesz mnie…?”. Piotr odpowiada: „Panie… Ty wiesz, 瞠 ci kocham” (J 21, 17). Wyznanie grzechów po陰czone z wyznaniem mi這軼i sprowadza na nas naprawd mi這sierdzie Pana.
By這 to w roku 390. Mieszka鎍y Tesalonik zbuntowali si przeciwko cesarzowi rzymskiemu Teodozjuszowi, który ulubionego przez nich bohatera igrzysk ukara za przest瘼stwo wobec niewolnika. 安. Ambro篡, biskup Mediolanu, przyjaciel pobo積ego wtedy cesarza, radzi mu os康zi i ukara tylko przywódców tego buntu. Cesarz jednak pos逝cha swoich doradców i kaza wymordowa tysi帷e mieszka鎍ów tego miasta, zgromadzonych na stadionie. 安. Ambro篡 napisa list do cesarza, wzywaj帷 go do pokuty. Jaki czas potem przyjecha cesarz do Mediolanu, zamierzaj帷 wej嗆 do katedry, aby uczestniczy we Mszy 鈍i皻ej. Biskup Ambro篡 zagrozi swojemu przyjacielowi drog, mówi帷: „Jak mo瞠sz stawia twoj stop na tym 鈍i皻ym miejscu. Jak mo瞠sz wyci庵a twoje zakrwawione r璚e po Naj鈍i皻sze Cia這 naszego Pana?” Gwardia przyboczna cesarza chwyci豉 za miecze. Lud zadr瘸. Co b璠zie teraz? Cesarz Teodozjusz przyj掖 jednak upomnienie 鈍.Ambro瞠go i czyni pokut za swój zbrodniczy czyn przez wiele miesi璚y, aby potem móc znów uczestniczy we Mszy 鈍i皻ej. Przyznanie si do winy, szczery 瘸l za grzechy i pokuta otwieraj nam drog do spotkania z naszym Zbawicielem w Eucharystii. Otwórzmy si na t prawd, odmawiaj帷 confiteor.
安i皻a Kingo, czcicielko Jezusa Eucharystycznego, prowad nas do Niego, który przebacza nam grzechy i ofiaruje si na o速arzu - za nas i dla nas.
Ks.Roman Stafin
 
Interaktywna Polska
Webmaster: Jan Czech