Portal - Stary S帷z
polski Poniedzia貫k - 30 marca 2020 Amelii, Dobromira, Leonarda     "To cz這wiek cz這wiekowi najbardziej potrzebny jest do szcz窷cia." - Paul Holbach
Menu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ksi康z Roman Stafin - Moja Msza 安i皻a
Strona tytu這wa
Kochane Dzieci
Og這szenia i Kronika parafialna
Kalendarium - WRZESIE
WRZESIE
Okiem 40-latka
DOMOWY KO列I茛
WAKACJE Z ANGIELSKIM
V Mi璠zynarodowy Plener Malarski
WSPOMNIENIA O KS.TISCHNERZE
Wrzesie 1939 roku w Starym S帷zu
BΜGOSxWIE垶TWO CZY PRZEKLE垶TWO?
Ksi康z Pawe Tyrawski - Ikona Matki Bo瞠j Gospodarnej
RODZINA MIΜ列I SILNA
Ksi康z Pawe Tyrawski - KU WY玆NOM
Caritas - Wielka Loteria Fantowa
Rozmowa z Janem Wiluszem - staros康eckim garncarzem
Z turystycznych szlak闚 Parafialnego Oddzia逝 Akcji Katolickiej i Klubu Seniora
Galeria pod Gniazdem - Janusz Chojnacki ,>Pejza瞠<
Historia Parafii pw.鈍.El瘺iety w Starym Saczu od XIII wieku do 1786 r. (9)

.
Moja Msza 鈍i皻a
Formy aktu pokutnego
 
Oprócz confiteor, spowiedzi powszechnej, liturgia Mszy 鈍i皻ej zawiera jeszcze trzy inne formy aktu pokutnego. Forma najkrótsza i praktycznie najrzadziej stosowana zawiera dwa wersety, odmawiane na przemian przez kap豉na i wiernych: „Zmi逝j si nad nami, Panie” - „Bo zgrzeszyli鄉y przeciw Tobie”; „Oka nam, Panie, mi這sierdzie swoje” - „I daj nam swoje zbawienie”. S這wa te pochodz z ksi璕i Joela (2,17) i z psalmu 85.
Nast瘼na forma aktu pokutnego zawiera trzy wezwania kap豉na skierowane do Jezusa Chrystusa, np.: „Panie, który zosta貫 pos豉ny, aby uzdrowi skruszonych w sercu, zmi逝j si nad nami”, „Chryste, który przyszed貫 wzywa grzeszników…”, „Panie, który siedzisz po prawicy Ojca, aby si wstawia za nami…”. Po ka盥ym wezwaniu lud odpowiada: „Zmi逝j si nad nami”. W mszale istnieje jeszcze do wyboru 10 tego rodzaju aktów pokuty. Ka盥y z nich wymienia akty zbawcze Jezusa Chrystusa, czyli mówi o tym, co Zbawiciel dla nas uczyni. Pomoce liturgiczne zawieraj je tak瞠 i to w du瞠j ró積orodno軼i. Istnieje równie mo磧iwo嗆 formu這wania innych wezwa, w oparciu o czytania liturgiczne danego dnia.
Ostatni form aktu pokutnego jest asperges, czyli pokropienie ludu wod 鈍i璚on. Stosuje si j najcz窷ciej w okresie wielkanocnym i u篡wa si wody po鈍i璚onej w Wielk Sobot, albo te kap豉n po鈍i璚a wod po pozdrowieniu wiernych. Nast瘼nie, id帷 przez ko軼ió, kropi zgromadzonych wod 鈍iecon, a lud 酥iewa pie填 chrzcieln. Asperges jest bardzo pi瘯nym i duchowo g喚bokim aktem liturgicznym, ukazuj帷ym zwi您ek sakramentu Chrztu - obmycia z grzechu - z Eucharysti, która jest Pokarmem na 篡cie wieczne; szkoda tylko, 瞠 ta forma aktu pokutnego jest w parafiach tak rzadko stosowana.
Po spowiedzi powszechnej i po drugim akcie pokutnym odmawia si lub 酥iewa Kyrie (eleison): „Panie (Chryste), zmi逝j si nad nami”. Kyrie jest jedn z najstarszym modlitw, które wesz造 do liturgii Mszy 鈍i皻ej. 如iew ten rozbrzmiewa ju w 鈍iecie antycznym, poniewa w ten sposób oddawano cze嗆 bogu s這鎍e. Równie, gdy rzymski imperator wje盥瘸 drog via sacra przez Forum Romanum na Kapitol, 穎軟ierze wraz z ludem 酥iewali Kyrie eleison ku jego czci. 如iew Kyrie wprowadzi do liturgii papie Grzegorz Wielki (590-604). Jako prefekt Rzymu zosta wys豉ny przez papie瘸 Pelagiusza II do Konstantynopola, stolicy cesarstwa wschodniego, aby tam reprezentowa jego interesy. To w豉郾ie z tamtejszej (wschodniej) liturgii przyj掖 Grzegorz Wielki zwyczaj 酥iewania Kyrie eleison. Prowadz帷 jako papie dzia豉lno嗆 misyjn, by przekonany, 瞠 dobre zwyczaje liturgiczne ró積ych regionów nale篡 przyjmowa i nimi ubogaca rodzim liturgi. Tak uzasadnia wprowadzenie Kyrie do liturgii rzymskiej w li軼ie do biskupa Syrakuz na Sycylii, gdzie w tamtejszym Ko軼iele wyra瘸no niezrozumienie dla decyzji papie瘸 i zarazem zarzucano mu zbytni uleg這嗆 wobec Konstantynopola, z którym rywalizowa wówczas ju s豉by politycznie Rzym.
如iew Kyrie jest uwielbieniem Chrystusa (Kyrios - Pan) za Jego dzie這 zbawienia 鈍iata (pierwsze znaczenie) i jest tak瞠 wo豉niem o Jego mi這sierdzie nad nami (drugie znaczenie). 安. Marek opisuje, 瞠 niewidomy 瞠brak, s造sz帷 przechodz帷ego Jezusa, zawo豉; „Jezusie, Synu Dawida, ulituj si nade mn” (10,48b). A w Ewangelii 鈍. Mateusza dwaj niewidomi wo豉j: „Ulituj si nad nami, Synu Dawida” (9,27). Jezus ich wys逝chuje i uzdrawia. Przychodzimy mo瞠 na Msz 鈍i皻 jakby dotkni璚i duchow 郵epot, bo przecie do鈍iadczamy ci庵le naszej s豉bo軼i i grzeszno軼i; wo豉my: „Panie (Chryste), zmi逝j si nad nami”. W tym wo豉niu chcemy si do niej przyzna i okaza t瘰knot za 鈍iat貫m, którym jest Chrystus Pan - Kyrios. Zarazem wyra瘸my g喚bokie przekonanie, 瞠 On nas wys逝cha i uzdrowi. B這gos豉wieni 郵epi, którym Pan otworzy oczy!
安i皻a Kingo, czcicielko Jezusa Eucharystycznego, prowad nas do Niego, który nas uzdrawia z grzechu i ofiaruje si na o速arzu - za nas i dla nas.
Ks.Roman Stafin
 
Interaktywna Polska
Webmaster: Jan Czech