Portal - Stary S帷z
polski Poniedzia貫k - 30 marca 2020 Amelii, Dobromira, Leonarda     "To cz這wiek cz這wiekowi najbardziej potrzebny jest do szcz窷cia." - Paul Holbach
Menu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ksi康z Roman Stafin - Moja Msza 安i皻a
Strona tytu這wa
Kochane Dzieci
Og這szenia i Kronika parafialna
Kalendarium - GRUDZIE
Modlitwa z Ojcem 安i皻ym Benedyktem XVI
Na pielgrzymim szlaku - Por帳ka Uszewska i Lipnica Murowana
Prze篡jmy to razem jeszcze raz…
Staros康ecka edukacja - doceniona
Okiem 40-latka - Dekalog-1
Klub malucha - to jest to!
Caritas prosi o chwil uwagi
Jubileusz 50-lecia staros康eckich ma鹵onk闚
ROZMOWA Z PANEM ANTONIM RADECKIM
Podopieczni >Gniazda< byli nad morzem
Czytelnicy pisz
Informacja o wynikach kwesty na staros康eckich cmentarzach
安i皻owanie wzajemnej inno軼i i dobra zabawa
Staros康eckie Obchody 92. Rocznicy Odzyskania Niepodleg這軼i
Ku Wy篡nom -WIARA
Zwyczaje adwentowe
Relikwie 鈍.Faustyny
Grudzie

.
Moja Msza 鈍i皻a
Liturgia s這wa
 
    Liturgia s這wa i liturgia Eucharystii stanowi gówne cz窷ci Mszy 鈍i皻ej. Liturgi s這wa tworz czytania biblijne, homilia (kazanie), wyznanie wiary i modlitwa powszechna. Ogólne Wprowadzenie do Msza逝 Rzymskiego mówi, 瞠 w czytaniach „Bóg przemawia do swojego ludu, ujawnia misterium odkupienia i zbawienia oraz dostarcza wiernym duchowego pokarmu; sam Chrystus przez swoje s這wo jest obecny po鈔ód wiernych” (55). To jedno zdanie zawiera teologicznie g喚bokie i duchowo istotne prawdy dla uczestnika Mszy 鈍i皻ej. Zanim si nad nimi zatrzymamy, popatrzmy jak powsta豉 liturgia s這wa.
    Pismo 鈍. podaje nam, 瞠 w synagogach, w szabat, odprawiane by造 篡dowskie nabo瞠雟twa. Sam Jezus bra w nich udzia. ㄆkasz pisze, 瞠 Jezus czyta proroka Izajasza w synagodze w Nazarecie (4,16-19). Na liturgi 篡dowsk sk豉da造 si czytania z ksi璕i prawa i z ksi庵 prorockich; 酥iewano tak瞠 psalmy. Pierwsi chrze軼ijanie przej瘭i ten porz康ek, dodaj帷 Ewangeli, która by豉 opowiadana.
    Niedzielna liturgia s這wa zawiera obecnie dwie lekcje: ze Starego Testamentu i z Listów Apostolskich lub z Apokalipsy 鈍.Jana. Ewangelie s czytane w cyklu trzyletnim: W roku A - Ewangelia wg 鈍.Mateusza, w roku B - Ewangelia wg 鈍.Marka, w roku C - Ewangelia wg 鈍. ㄆkasza; Ewangelia wg 鈍. Jana jest czytana w uroczysto軼i i 鈍i皻a. W dni powszednie Ewangelie s czytane wg w豉snego planu. Pierwsze czytanie jest przekazywane w cyklu dwuletnim. Po pierwszym czytaniu jest 酥iewany lub recytowany psalm responsoryjny a po drugim 酥iewa si Alleluja z wersetem, odnosz帷ym si tre軼iowo do tekstu Ewangelii. Gdyby kto przez 3 lata uczestniczy codziennie we Mszy 鈍i皻ej, wys逝cha豚y po這w tekstów Starego Testamentu i ca造 Nowy Testament. Homilia (kazanie), w której - w odniesieniu do 篡cia - wyja郾iane s czytania biblijne, zg喚biana jest liturgia Mszy 鈍i皻ej i przybli瘸ne s tajemnice danego 鈍i皻a, stanowi integraln cz窷 liturgii s這wa.
    Struktura liturgii s這wa posiada dialogiczny charakter; ona jest jedn wielk rozmow Boga z cz這wiekiem: Bóg mówi do cz這wieka w pierwszym czytaniu, a cz這wiek odpowiada s這wami psalmu responsoryjnego; Bóg przemawia w drugim czytaniu, a cz這wiek pozdrawia Go rado郾ie 酥iewem Alleluja; Bóg zwraca si do cz這wieka w s這wach Ewangelii i w homilii, a cz這wiek wyznaje wiar i kieruje do Niego swoje pro軸y w formie modlitwy powszechnej. Bóg czyni cz這wieka swoim partnerem w dialogu! Bóg czyni mnie partnerem w zbawczej dla mnie rozmowie! Jakie to wyró積ienie!
    To zdarzenie mia這 miejsce w Mediolanie pod koniec IV wieku. Aureliusz Augustyn, profesor retoryki, wyszed ze swojej willi do ogrodu. By upalny dzie. Jego g這w wype軟ia造 tak瞠 gor帷e my郵i. Odczuwa daleko id帷 niepewno嗆, poniewa za豉ma豉 si jego dotychczasowa 篡ciowa filozofia. Wtem s造szy wo豉nie bawi帷ych si obok dzieci: „Bierz i czytaj… bierz i czytaj…”. Wzrok jego pada na le膨c na stoliku ogrodowym Bibli. Otwiera List do Rzymian i czyta: „…teraz nadesz豉 dla was godzina powstania ze snu” (13,11). S這wa te zapadaj g喚boko w jego serce. Idzie do Ambro瞠go, biskupa Mediolanu i przygotowuje si do przyj璚ia Chrztu 鈍. „Bierz i czytaj” - s這wo Bo瞠 dokona這 w nim wielkiej przemiany. By przecie wyznawc manichejskiej filozofii i d逝go prowadzi rozwi您貫 篡cie. A oto staje si jednym z najwi瘯szych 鈍i皻ych w dziejach Ko軼io豉.
    „Bierz i czytaj” - to wezwanie skierowane jest do ka盥ego z nas. Bierzmy cz瘰to Bibli do r瘯i i „wyczytujmy” z niej s這wa 篡cia. Dobrze by這by zapozna si w sobot wieczorem z czytaniami, aby w niedziel otworzy si g喚biej na kierowane do nas w czasie Mszy 鈍i皻ej s這wo Bo瞠 i aby ono przemienia這 nasze serca. A tej przemiany potrzebujemy przecie nieustannie!
    安.Kingo, czcicielko Jezusa Eucharystycznego, prowad nas do Niego, który mówi do nas przez s這wa Biblii i który ofiaruje si na o速arzu - za nas i dla nas.
Ks.Roman Stafin
 
Interaktywna Polska
Webmaster: Jan Czech