Portal - Stary S帷z
polski Pi徠ek - 24 maja 2019 Joanny, Zdenka, Zuzanny      "Prawdziwym schronieniem dla czlowieka jest drugi cz這wiek". Przys這wie irlandzkie
Strona g堯wna / Z Grodu Kingi-nr 7-8 (230-231) 2016 r.
Menu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lato w tradycji ludowej
Og這szenia i Kronika parafialna
Tradycyjna jajecznica PTTK w zamku Stara Ba填
安iatowe Dni M這dzie篡 w Starym S帷zu
HISTORIA 名IATOWYCH DNI MΜDZIE玆
Staros康eccy uczniowie pojad na spotkanie z papie瞠m Franciszkiem
Przedszkolaki Gminnego Przedszkola w Starym S帷zu
NIEZWYKx PIERWSZA KOMUNIA 名I邛A - 14 maja 2016 r.
安i皻a Kinga ustanowiona oficjaln patronk Starego S帷za
NIEZAPOMNIANE STAROS.ECKIE PIELGRZYMOWANIE DO RZYMU
PIELGRZYMKA DO WΜCH - 31 MAJA - 7 CZERWCA 2016 R.
安.o.Stanis豉w Papczy雟ki - 篡cie i droga do 鈍i皻o軼i
Sp造n窸o strumieniem 鈍iat這 ufno軼i - Augustyn (354-430)
Kalendarium
Ok豉dka

.
Lato w tradycji ludowej
 
    6 sierpnia Ko軼ió katolicki obchodzi 鈍i皻o Przemienienia Pa雟kiego, jedn z najwa積iejszych uroczysto軼i w ci庵u roku liturgicznego.
    Na terenach Polski wschodniej, gdzie obok ludno軼i katolickiej 篡豉 tak瞠 spo貫czno嗆 prawos豉wna, to 鈍i皻o obchodzone by這 tak瞠 18 lub 19 sierpnia, wedle prawos豉wnego kalendarza liturgicznego i zwane by這 uroczysto軼i 鈍i皻ego Spasa. W wigili 鈍.Spasa p徠nicy t逝mnie zmierzali na 鈍i皻 gór, aby tam obmy si wod, maj帷 cudowne w豉軼iwo軼i. Na dziedzi鎍ach przy starych cerkwiach wierni wkopywali przyniesione przez siebie krzy瞠. Tego dnia obowi您ywa zakaz zrywania owoców, do czasu a zostan po鈍i璚one w cerkwi - mia這 to zapobiec chorobom.
    Z kolei na Kurpiach w dzie Przemienienia praktykowane by造 ciekawe zwyczaje o starym rodowodzie i niezwyk貫, ludowe ceremonie wotywne, odnotowywane ju w XVI wieku. Mieszka鎍y wsi udawali si do ko軼io豉, nios帷 ze sob ofiary z wosku - by造 to grube 鈍iece woskowe, cz瘰to r璚znie odlewane, oblepione na ca貫j d逝go軼i zwierz徠kami z wosku - miniaturowymi krówkami, 鈍inkami, konikami, owcami i innymi zwierz皻ami gospodarskimi. Wierni, trzymaj帷 zapalon 鈍iec w r瘯u, modlili si kl璚z帷 i prosili o ochron byd豉 przed chorobami i pomorem. Prosili równie o pomy郵no嗆 we wszystkich zabiegach hodowlanych. Opiece Przemienionego Chrystusa polecali ponadto pszczo造, bartników i pszczelarzy. W ich intencji zanoszono do ko軼io豉 w ofierze wotywnej ma貫, ulepione z wosku ule. Do tych praktyk nawi您uje przys這wie: „Na Pa雟kie Przemienienie, lepsze gospodarza mienie”. W uroczysto嗆 Przemienienia Pa雟kiego zanoszono tak瞠 do ko軼io豉 - w intencji chorych - wota innych kszta速ów: m.in. miniaturowe woskowe r璚e, nogi i serca, a tak瞠 figurki dzieci w powijakach. W ten sposób ka盥y wierny modli si we w豉snej, indywidualnej intencji.
    10 sierpnia obchodzimy wspomnienie 鈍.Wawrzy鎍a. Dawniej na wsiach polskich tego dnia rozpoczyna這 si ork pod jesienne zasiewy. 安i璚ono wtedy tak瞠 zwierz皻a i karmiono je chlebem po鈍i璚onym w dniu 鈍.Agaty. By to te dzie 鈍i璚enia miodu i pszczó.
    Z kolei 16 sierpnia, we wspomnienie 鈍.Rocha, mieszka鎍y wsi rozpalali obrz璠owe ogniska z dodatkiem po鈍i璚onych zió, przez które przep璠zano byd這, by zapewni sobie pomy郵no嗆 hodowli. W polskiej tradycji 鈍.Roch jest patronem zwierz徠, opiekunem byd豉 i przyjacielem psów. Jest tak瞠 obro鎍 ludzi przed chorobami epidemicznymi i zaraz, strze瞠 ich stada przed chorobami i pomorem. 16 sierpnia z ko軼ioów i kaplic pod jego wezwaniem, wyrusza造 niegdy procesje, a id帷y w nich ludzie modlili si, polecaj帷 安i皻emu siebie i swoje trzody. Sk豉dali tak瞠 ofiary ksi篹om, najcz窷ciej z drobiu i nabia逝.
    Sierpie i okres pó幡ego lata dla mieszka鎍ów wsi by czasem zbierania plonów, a co za tym idzie, okresem najwi瘯szego znoju, najci篹szej, ale i najwa積iejszej w ca造m roku pracy, wie鎍z帷ej wszystkie ich starania i zabiegi gospodarskie.
    W polskiej tradycji ludowej Matka Boska, której wielkie 鈍i皻o obchodzi si 15 sierpnia, czczona jest jako patronka ziemi b璠帷ej w najbujniejszym rozkwicie, patronka zió, kwiatów, owoców i zbó. Dlatego nazywana bywa Zieln, Korzenn, Kwietn lub 砰tni. W dniu sierpniowego maryjnego 鈍i皻a sk豉da si Matce Bo瞠j w ofierze p這dy ziemi: zio豉, kwiaty, zbo瘸, warzywa i owoce. Do bukietu w這篡 mo積a tak瞠 k這sy zbó, len, makówki i konopie oraz ró積e warzywa i owoce, ga陰zk z pó幡ymi wi郾iami, ga陰zki leszczynowe z orzechami. Wierzono powszechnie, 瞠 po鈍i璚ony w ko軼iele bukiet nabiera niezwyk造ch w豉軼iwo軼i - czarodziejskich i leczniczych. W drodze powrotnej z ko軼io豉 pozostawiano ziele na zagonach, aby szkodniki nie zagra瘸造 ziemniakom, kapu軼ie i innym warzywom. W domu przechowywano bukiet za 鈍i皻ym obrazem. Zio豉 z niego dodawano do ró積ego rodzaju herbat i wywarów maj帷ych zastosowanie w leczeniu wszystkich chorób, zarówno ludzi jak i zwierz徠.
    安i皻em sumuj帷ym ca造 okres 積iw by造 - i s - do篡nki, czyli „鈍i皻o plonów”. Czas 積iw ustalano, obserwuj帷 ziarno i s這m, je郵i ziarno by這 odpowiednio twarde, a s這ma mia豉 jasny kolor - oznacza這 to, 瞠 nadszed czas zbiorów. Ka盥y gospodarz przygotowywa kos i strój odpowiedni do prac polowych. 疸iwa najch皻niej rozpoczynano w sobot, wierz帷 i jest to dzie szczególnie szcz窷liwy poprzez or璠ownictwo Matki Boskiej. Niewskazane by這 rozpoczynanie 積iw w pi徠ek, dzie m瘯i Pana Jezusa. Przed 軼i璚iem pierwszych k這sów gospodarz z szacunkiem wykonywa znak krzy瘸. Z zako鎍zeniem 積iw wi您a si zwyczaj „stawiania kozy”. Koz nazywano ostatni snopek, który przystrajano i stawiano w rogu pola, jako swoiste uwie鎍zenie czasu 積iw. Mia豉 by darem dla ptactwa i myszy, by nie robi造 szkód w gospodarstwie. Po zako鎍zeniu pracy gospodarz zaprasza na „okr篹ne”, czyli pocz瘰tunek dla 積iwiarzy. W domu czeka豉 ju na niego 穎na z pi瘯nie przystrojonym wie鎍em, który czasami nios豉 na g這wie. Wie鎍e zanoszono do ko軼io豉, do po鈍i璚enia, wraz z chlebem i sol. Po uroczystej mszy odbywa造 si we wsi huczne zabawy.
Izabela Skrzypiec-Dagnan
 
Interaktywna Polska
Webmaster: Jan Czech