Portal - Stary S帷z
polski 字oda - 15 lipca 2020 Henryka, Igi, W這dzimierza     
Strona g堯wna / Z Grodu Kingi-nr 10-12 (257-259) 2018 r.
Menu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rozmowa z ks.proboszczem Markiem Taborem
Kalendarium
Przedszkolaki w ho責zie 安i皻emu Janowi Paw這wi II
Zwyczaje noworoczne
Og這szenia parafialne i KRONIKA
Szlachetna Paczka w Starym S帷zu
Aktywni i kreatywni - pod „parasolem ministra”
M這dzie SP1 go嗆mi wyk豉du dra ㄆkasza Po這mskiego
Stowarzyszenie Miasto 安i皻ej Kingi
Spo貫czno嗆 SP1 w S康zie Okr璕owym
Andrzej D逝gosz - przekazanie ksi璕ozbioru
Koncert wdzi璚zno軼i Stowarzyszenia „Gniazdo”
XIV kwesta na ratowanie zabytkowych nagrobk闚 na staros康eckich cmentarzach
Koncert w 50. rocznic 鄉ierci Ady Sari
Podr騜e literackie
Podopieczni Stowarzyszenia „Gniazdo” uczcili 100-lecie odzyskania niepodleg這軼i
Jan Joachim Czech - CZUJ DUCH - wiersz
100-lecie niepodleg這軼i w Szkole Podstawowej Nr 2 w Starym S帷zu
M這dzi arty軼i dla Niepodleg貫j
XXVIII MI犵ZYNARODOWA GALICYJSKA JESIE LITERACKA
Kazanie ksi璠za pra豉ta Marka Tabora w 100-lecie odzyskania niepodleg這軼i
KALENDARIUM PARAFIALNE
Rozmowa z Andrzejem D逝goszem - prezesem TMSS
Rozmowa z burmistrzem Starego S帷za Jackiem Lelkiem
SZLAKIEM SANKTUARI紟 MARYJNYCH FRANCJI I HISZPANII
砰czenia
Ok豉dka

.
O PIELGRZYMCE I PIELGRZYMOWANIU
ROZMOWA Z KS. PROBOSZCZEM MARKIEM TABOREM
 
   Pielgrzymki s zjawiskiem odwiecznym, uto窺amianym cz瘰to z ludzkim 篡ciem i drog przez nie. By造, s i b璠 organizowane i potrzebne; u nas szczególnie popularne, tylko czy zawsze i dla wszystkich 鈍iadome celu, i jego idei absolutnie podporz康kowane? W wi瘯szo軼i na pewno tak. Zachód, zagro穎ny pustk duchow, zazdro軼i nam pasji pielgrzymowania, upatruj帷 w niej szans na kszta速owanie postaw i warto軼i, a przede wszystkim g喚bi duchowej m這dego pokolenia.
   Zmieniaj si warunki, mo磧iwo軼i i zasady pielgrzymowa, ale w tym wszystkim pozostaje wa積e zachowanie ich to窺amo軼i i ponadczasowo軼i. Co powinno warunkowa dzisiejsze pielgrzymowanie, jak je udoskonala, czego si trzyma, jaki osobisty wk豉d wnosi, by owocowanie by這 jak najobfitsze? - to pytania, na które odpowiedzi oczekiwa mo積a tylko od osób do鈍iadczonych w tym wzgl璠zie, dysponuj帷ych du篡mi zasobami wiedzy i m康ro軼i religijno-teologicznej. Na szcz窷cie mamy do kogo si zwróci i, co jeszcze cenniejsze, otrzyma odpowiedzi na 豉mach parafialnego pisma.
   Ksi康z pra豉t Marek Tabor, proboszcz parafii pw. 鈍.El瘺iety w Starym S帷zu da si pozna równie jako organizator wielu pielgrzymek, krajowych i zagranicznych, a do tego, bardzo ceniony przez p徠ników, przewodnik duchowy ka盥ej z nich. .Dzi瘯i inicjatywie i staraniom Ksi璠za Proboszcza parafianie staros康eccy (i ch皻ni z okolicy) mieli okazj odby czterokrotnie pielgrzymki do Rzymu i Watykanu; w 100. rocznic objawie fatimskich do Fatimy i Santiago de Compostella, a w roku bie膨cym do Wilna oraz w 160. rocznic objawie si Matki Bo瞠j Bernadecie Soubirous - do Lourdes, szlakiem sanktuariów maryjnych Francji i Hiszpanii. Zacznijmy wi璚 od pyta do Ksi璠za, Przewodnika od spraw nie tylko duchowych, ale i zwyczajnie ludzkich:
 
Co sk豉da si na z這穎no嗆 zjawiska pielgrzymowania? Jak rol pe軟i w nim osobiste motywacje i cele?
   - Odpowied, wbrew pozorom, nie jest prosta. U ka盥ego pielgrzyma jest ona indywidualna. Sk豉da mog si na ni ró積e racje. Du膨 rol odgrywaj motywy pielgrzymowania. S one poniek康 jak okulary, przez które kto spogl康a i prze篡wa to, co widzi. Mo積a tu z grubsza wyró積i trzy grupy wspomnianych „okularów”, a przez to i samych p徠ników. Dla pierwszych pielgrzymka, to po prostu okazja. Mo磧iwo嗆 wyrwania si z codzienno軼i; uczestniczenia w czym nowym. Swoiste odreagowanie. Patrze b璠 zatem na wszystko przez pryzmat relaksu, dobrej atmosfery czy duchowego odpr篹enia. Kolejnych do wyruszenia w drog popycha zwyk豉 ciekawo嗆. Chc zobaczy co, o czym mo瞠 s造szeli czy widzieli na zdj璚iach. Pragn porówna swoje wyobra瞠nia z orygina貫m. Postrzega ca這嗆 b璠 na zasadzie konfrontacji. Mog zatem mówi o pozytywnym zaskoczeniu czy bolesnym rozczarowaniu. Ostatnich za motywuje jaka noszona w sobie intencja. Mo瞠 to by podzi瘯owanie lub usilna pro軸a. Oni szuka b璠 okazji, by t spraw tam na miejscu prze篡; poczu, 瞠 zostali wys逝chani. W tym wszystkim za ukryty mo瞠 by oczywi軼ie Bóg. Je郵i dzi kto potrafi dostrzega Jego obecno嗆 w swoim 篡ciu, to pielgrzymka zapewne mu to u豉twi. Je郵i za nie, to nasze ludzkie „okulary” mog, ale niekoniecznie musz, by zdj皻e przez Stwórc. Wa積e, by by otwartym i ch這n望 ca造m sob. A reszta, to 豉ska Bo瘸.
 
W czym przejawia si duchowy wymiar egzystencji i jaka rol do odegrania w nim mog mie i maj pielgrzymki?
   - Ka盥y ma jak捷 duchowo嗆. Mniej czy bardziej 鈍iadomie, bardzo p造tko czy zgo豉 dog喚bnie prze篡wa swoje 篡cie. Je郵i to czynimy w duchu katolickiej wiary, to w odniesieniu do Chrystusa. W tym kontek軼ie pielgrzymka oferuje du瞠 mo磧iwo軼i. Pozwala zetkn望 si z 鈍iadectwem wiary innych. Tymi innymi s zarówno tamtejsi mieszka鎍y, ale i sami pielgrzymi wobec siebie nawzajem. Ta konfrontacja mo瞠 nas inspirowa, czy pozwoli odkry co na nowo. Same miejsca pielgrzymowania równie stanowi pomnik duchowo軼i. Podziwiaj帷 je, stykamy si poniek康 z wiar tych, którzy je wznosili. Mo瞠my si niejako przenie嗆 w czasie, by spróbowa poczu to, co czuli oni na tym miejscu. Jest to nade wszystko kawa貫k ziemi, który w sposób szczególny wybra Bóg. Wybra nie tylko wtedy na dan chwil. To Bo瞠 wybranie rozci庵a si na dzi. Przebywaj帷 tam, niejako po swojemu uczestniczymy w tym, co si tam wydarzy這. To swoista brama, przez któr Bóg zaprasza nas do spotkania ze sob. Odkrycia, co dla mnie oznacza Jego przes豉nie np. z Fatimy czy Lourdes.
 
„Jeste鄉y w drodze. Dopiero si stajemy. Chcieliby鄉y by jutro czym wi璚ej ni jeste鄉y dzi…” Co warunkuje pe軟 鈍iadomo嗆 pielgrzymowania, a tym samym jej bogate pó幡iejsze owocowanie?
   - Prawdziwa pielgrzymka, to nie tylko dzie這 cz這wieka. To nade wszystko dzia豉nie Boga w tym cz這wieku. Duchowe owoce zatem s najpierw Jego darem i dzie貫m w nas. Nic nie dokonuje si jednak wbrew nam, wi璚 wspó逍raca jest tak瞠 bardzo wa積a. Jej znakiem s… Mo積a ich wyró積i kilka. Pierwszym jest przygotowanie duchowe. Przyst徙ienie do spowiedzi przed wyjazdem. Poszerzenie swojej wiedzy religijnej o miejscach, do których pielgrzymujemy. Wzbudzenie sobie intencji, po co podejmujemy ten trud drogi. Tam na miejscu istotne jest z kolei, by nie zagubi celu pielgrzymki. Nie jeste鄉y tam, by wszystko zobaczy i sfotografowa, ale wyj嗆 naprzeciw Boga. Dokonuje si to przez modlitw, wyciszenie, szukanie Chrystusa w dawnych wydarzeniach i tym, co po nich zosta這. Je郵i On b璠zie na pierwszym miejscu, to jak mawia 鈍.Augustyn z Hippony, to wszystko inne b璠zie na swoim miejscu.
 
„Nigdy nie jest za pó幡o, aby poruszy serce drugiego cz這wieka i nigdy nie jest to bezu篡teczne” - pisa Benedykt XVI. Pielgrzymi staros康eccy bardzo ceni dobre przewodnictwo duchowe, do鈍iadczaj go podczas ka盥ej z pielgrzymek, ucz帷 si modlitwy, my郵enia, kroczenia za Chrystusem i przemiany wewn皻rznej.
Co preferuje, w co wk豉da najwi璚ej si i serca Ksi康z Proboszcz- jako przewodnik duchowy?
- Na „udan” pielgrzymk sk豉da si wiele czynników. Dla wspó販zesnych p徠ników wa積e s równie kwestie pozareligijne: jak komfortowy autobus, warunki bytowe w hotelach, pogoda, kompetentny przewodnik… Trzeba z satysfakcj powiedzie, 瞠 w ostatnich wyjazdach mieli鄉y szcz窷cie do bardzo dobrych przewodników. Niektóre terminy wyjazdów uzale積ia貫m od czasowych mo磧iwo軼i pilota, konkretnie pana Jacka. Zarówno w Fatimie, jak równie w Lourdes by這 nam dane do鈍iadczy, czym jest perfekcyjna organizacja, a zw豉szcza gruntowna wiedza i zaanga穎wany sposób jej przekazywania. Pomimo, 瞠 religijna atmosfera w du瞠j mierze zale篡 od duszpasterza, to nie bez znaczenia jest fakt, 瞠 鈍iadectwo wiary, osobista pobo積o嗆 przewodnika pomaga w g喚bszym prze篡ciu spotkania z danym sanktuarium, 安i皻ym, Panem Bogiem. Dla mnie codziennym (nie tylko pielgrzymkowym) „napi璚iem duszpasterskim” jest kwestia, jak poprowadzi modlitwy, 瞠by by造 one okazj do odkrycia ich duchowej g喚bi, niepowtarzalno軼i, aby pozwoli造 odkry niewyczerpalne bogactwo nabo瞠雟tw, które kojarz si z skostnia陰 form, jak przyk豉dowo ró瘸niec, godzinki…. Pielgrzymkowa atmosfera sprzyja „rozsmakowaniu” si w modlitwie wspólnotowej, ale te oczekiwania duchowo-emocjonalne pielgrzymów s odpowiednio wysokie. B璠帷 przy emocjonalno軼i trzeba pami皻a, 瞠 grupa pielgrzymkowa to nie „suma uczestników”, lecz indywidua oczekuj帷e bardzo osobistego odbioru, traktowania. Warto ci庵le mie przed oczyma m康ro嗆 wyra穎n s這wami poetki Ireny Conti di Mauro: „dobrze jest patrze na ka盥ego z osobna spojrzeniem przeznaczonym wy陰cznie dla niego…”.
 
„Dobrze widzi si tylko sercem. Najwa積iejsze jest niewidoczne dla oczu.” (Saint de Exupery).Te s這wa mo積a odnie嗆 i do konfrontacji dwu postaw; zwolenników post瘼u technicznego, a wi璚 elektroniki, komputeryzacji, wirtualno軼i w ogl康zie 鈍iata i drugiej - mi這郾ików podró篡, wi璚 i pielgrzymowania: percepcji 鈍iata na 篡wo, wszystkimi zmys豉mi i w relacjach mi璠zyludzkich.
Czy w tej kwestii jakim do鈍iadczeniem czy w豉snymi opiniami zechcia豚y si podzieli Ksi康z Proboszcz?
   - Nie jestem w stanie podzieli si takimi spostrze瞠niami i wra瞠niami, poniewa bogactwo prze篡 ka盥ej z pielgrzymek by這 niepowtarzalne i niewyczerpalne. Osobi軼ie wspó販zuj tym wszystkim, którzy potrafi si zadowoli internetowym odbiorem rzeczywisto軼i. Owszem. Ta percepcja 鈍iata u豉twia dost瘼 do wielu miejsc i zjawisk, ale nigdy nie mo瞠 zast徙i osobistego do鈍iadczenia realnej obecno軼i, atmosfery miejsca. Kiedy mówimy o prze篡ciach i do鈍iadczeniach duchowych, to próba pój軼ia na tego rodzaju u豉twienia skutkowa b璠zie tylko zniesmaczeniem i rozczarowaniem. „Bakcyli”, które obok „bakcyla drogi” warto po趾n望 jest wiele: „bakcyl bycia razem”, „bakcyl spotkania”, „bakcyl niepowtarzalno軼i pewnych miejsc i chwil”, „bakcyl nowego odkrycia siebie”, „bakcyl budowania wspólnoty z osób sobie nieznanych”…Pozostaje tylko 篡czy zara瞠nia nimi.
 
„Istnieje g喚boka komunia miedzy naszymi istnieniami. Cz這wiek nie jest monad zamkni皻 w sobie. Nikt nie 篡je sam.” Sprawdza si to na pielgrzymkach , w odniesieniu do wspólnoty pielgrzymkowej.
Czym jest pielgrzymowanie dla Ksi璠za Proboszcza? Na pewno wymaga wiele wysi趾u, troski i odpowiedzialno軼i. Mimo tego znajd si „ szanse” na kolejne pielgrzymowania parafialne?
   - Pielgrzymowanie, obok tego pierwotnego, klasycznego znaczenia, jest dla mnie twórczym stresem po陰czonym z l瘯ami szacunku wobec ludzkich oczekiwa. Skoro jest to zjawisko „twórcze” - determinizm, zapa, zaanga穎wanie s nieodzowne. Co wi璚ej, to ryzyko przynosi ogromne satysfakcje, chocia wiadomo, 瞠 z ró積ych powodów ludzkie oczekiwania mog zosta zawiedzione. Stawk jednak tego wysi趾u jest szansa na chocia瘺y male鎥ie ubogacenie siebie w dziedzinie, jak jest wiara. Tutaj najmniejsze nawet prze篡cia, impulsy, natchnienia mog okaza si pe軟ymi dynamizmu „ewangelicznymi zaczynami”. Warto chyba na nowo odkry si喚, jak zawiera w sobie s這wo „szansa”. Szansa w znaczeniu duchowym oznacza nadziej. A ta opiera si przecie nie na naszym marzycielstwie, ale na Bo瞠j ζsce.
 
„Bóg si rodzi, aby cz這wiek si odrodzi… Dlaczego jedni znajduj drog do Betlejem, a inni nie? Dlaczego ludzie nie widz znaków prowadz帷ych do Boga, albo je lekcewa膨?”. Zapytuje papie Benedykt XVI.
Droga do Betlejem to tez wariant ludzkiego pielgrzymowania. Zbli瘸j si 鈍i皻a. U progu Bo瞠go Narodzenia, kiedy prawdziwy pocz徠ek nasz jakby zaczyna si na nowo, kiedy:
„Dzieci Bo瞠 przychodzi jako 安iat這嗆 dla 鈍iata, jako Mi這嗆 dla ka盥ego, jako 篡cie- 瞠by鄉y mieli 篡cie, i jako m康ro嗆-by鄉y rozeznawali, jak mamy 篡 i co robi.”
Prosimy Ksi璠za Proboszcza o 鈍i徠eczno-refleksyjne podsumowanie rozwa瘸.
   - Wspania豉 jest dla nas ta perspektywa pielgrzymiej drogi do Betlejem na spotkanie z Nowonarodzonym Jezusem. W istocie jednak trzeba nam podda na nowo refleksji i kontemplacji prawd o drodze, jak przeby do nas Jezus Chrystus. Przychodzi do nas BO玆 SYN jako BÓG-CZΜWIEK, aby niepokonaln dla cz這wieka drog do Boga skróci do minimum, staj帷 si EMMANUELEM, Bogiem z nami i dla nas, kim tak bliskim, 瞠 sam staje si dla nas DROG. Nigdy do嗆 zachwytu nad pokor Boga, który przebywa indywidualn drog do ka盥ego cz這wieka, do ka盥ego niepowtarzalnego ludzkiego serca. Jezus Chrystus jedyny, niepowtarzalny, niestrudzony PIELGRZYM, niezra瘸j帷y si naszymi pokr皻nymi bezdro瘸mi, czy wr璚z ucieczkami przed Nim. OTO JEZUS PRZYCHODZI - WYJD映Y MU NA SPOTKANIE.
Rozmawia豉 i dzi瘯uje za wnikliwo嗆 odpowiedzi:
Zofia Gierczyk
 
Interaktywna Polska
Webmaster: Jan Czech